بوش سیلندرها به دو صورت جدا شدنی و جدا نشدنی تولید و تهیه میگردند. بوشهایی که جدا نشدنی و یکپارچه هستند، تنها میتوان آنها را تعمیر کرد. به همین منظور در صورت بروز مشکل برای آنها، این قطعات تراشیده میگردند. با تراشیده شدن آنها هر گونه خراش یا ساییدگی از بین رفته و سطح آن صیقلی میگردد.
البته به خاطر داشته باشید که با تراشیدن، قطر آنها افزایش مییابد و دیگر برای پیستون قبلی مناسب نیست. بنابراین باید پیستون جدید و بزرگتری جایگزین قبلی گردد.
اما این موضوع برای بوش سیلندرهای جداشدنی متفاوت است. این نوع از بوش سیلندرها قابل تراش نیستند. بنابراین در صورت بروز مشکل در آنها مجبور به تعویض خواهید شد. البته با تعویض آن دیگر مجبور به تعویض پیستون نخواهید بود. مثلا در صورت بروز هر یک از اتفاقهای زیر باید نمونه جدیدی از آن جایگزین گردد.
- ایجاد ترک در لبه یا بدنه بوش
- ایجاد هر گونه سوراخ یا زدگی در آن
- ایجاد خراش بر روی سطح داخلی یا بیرونی
مراحل بوش زدن
همانطور که در مطالب قبلی نیز به آن اشاره کردیم، برخی از بوشها نیاز به تعمیر و تعویض دارند. چنانچه اگر بخواهید عملیات بوش زدن جدید را انجام دهید یا قطعه جدید را با قطعه قبلی تعویض نمایید، باید مطابق با مراحل زیر عمل کنید.
خارج کردن نمونه قدیمیبوش سرسیلندر
در گام اول باید قطعه قبلی را خارج نمایید. برای تعویض این قطعه خودرو شما نیاز به ابزارها و مهارتهای مخصوص خواهید داشت. در واقع بدون هریک از این دو مورد ممکن است که به بوش یا بدنه سیلندر آسیب وارد شود.
برای انجام آن مطابق به روش زیر عمل کنید.
- در ابتدا پیستون و دسته پیستون را مانند زمانی که مونتاژ میکردید، بیرون آورید.
- گاهی اوقات با بیرون آوردن بوش متوجه خواهید شد که این قطعه قابل استفاده مجدد خواهد بود. بنابراین محل قرار گیری آن را در سیلندر علامت بزنید.
- حالا نوبت به آزادسازی کفشک ابزار بیرون کشنده بوش است.
- سپس کفشک در لبه پایینی بوش قرار داده شود.
- پیچی که بر روی ابزار قرار دارد را در جهت عقربههای ساعت چرخانده تا بوش جدا شده و خارج گردد.
- اورینگهای آب بندی که در اطراف و زیر لبه بوش قرار دارند را دور بیاندازید.
- در نهایت ابزارهای بیرون کشنده را میتوانید از بوش جدا کرده و کنار بگذارید.
نکته: به خاطر داشته باشید که بوش سیلندرها را همیشه در حالت ایستاده نگه دارید. زیرا گاهی اوقات بوشهایی که در حالت خوابیده یا پهلو نگه داشته میشوند، احتمال دو پهن شدن در آنها وجود دارد. این تغییر امکان نصب را سخت کرده یا ممکن است هیچ وقت روی موتور نصب نشوند.
همچنین به خاطر داشته باشید که قبل از انجام آن باید پیستون، دسته پیستون و اورینگها خارج گردند و سپس بوش را بیرون بیاورید.
تمیز کردن نمونه جدید
شاید تصور کنید که قطعهای که جدید است، پاک بوده و نیاز به هیچگونه تمیزکاری ندارد. اما این موضوع درباره بوش صدق نمیکند. بلکه شما باید این قطعه را با آب گرم و شوینده بشویید. علاوه بر این باید محل قرار گیری آن را نیز تمیز کنید. این محل به همراه بدنه سیلندر باید عاری از هر گونه زنگ خوردگی یا هر چیز دیگر باشد.
یکی از دلایل شستشوی این قطعه این است که بوشهایی که فعلا از آنها استفاده نمیشود، توسط روغن چرب شده و به صورت ایستاده در انبار نگهداری میشوند.
روشهای تمیز سازی این قطعه به صورت زیر انجام میگیرد.
- اگر بوشهای شما کارکرده باشند یا قبلا مورد استفاده قرار گرفته شده باشد، باید در ابتدا درون مخلوط آب گرم و شوینده قوی قرار گرفته و سپس توسط یک برس مویی یا غیر فلزی تمیز شود.
- برای خشک کردن بوش از فشار باد استفاده کنید تا به سرعت خشک شود.
- سطح داخلی بوش را توسط روغن موتور، روغن کاری کنید.
- داخل بوش را با یک دستمال تمیز، پاک کنید.
- اگر همچنان لکههای تیره یا سیاه درون آن دیده شد، این کار آنقدر ادامه دهید تا کاملا تمیز شود.
بررسی قطعه
پس انجام این کارها نوبت به بررسی آن رسیده است. به خاطر داشته باشید که بوش جدید باید تمیز و باشد و هیچگونه نشانهای از ساییدگی یا خوردگی بر روی آن نباشد. در صورت مشاهده یا برخورد با هریک از عوامل زیر آن را تعویض نمایید.
- در ابتدا بوش را از نظر هر گونه خوردگی، شکستگی، خراش و… بررسی کنید. هر چیزی میتواند منجر به تعویض آن گردد.
- بر روی بوشها را به دقت نگاه کنید تا نشانهای از حفره بر روی آن نباشد. در صورت مشاهده آن باید تعویض گردد.
- لبههای بوش را مورد کنترل قرار دهید. دقت داشته باشید که هیچگونه ترک خوردگی یا لب پریدگی بر روی آن نباشد.
- شیارهای آب بندی را نیز بررسی کنید. هرگونه صدمه یا آسیب منجر به تعویض آن خواهد شد.
- قطر بیرونی بوش را اندازه گیری کنید.
- قطر داخلی بوش و ضخامت لبه را نیز بررسی کنید.
نکته: هرگونه حفره یا خوردگی بر روی سطح خارجی بوشها میتواند ناشی از عدم نگهداری درست یا عملکرد ضعیف سیستم خنک کننده به وجود آید. همچنین سهل انگاری در حل این مشکل میتواند منجر به سوراخ شدن بوش گشته و در پی آن خودرو آب روغن قاطی کند.
نصب آن
در نهایت این قطعه مجددا توسط ابزارهای مخصوص بر سر جای خود قرار میگیرد.
نشانهها یا عوامل خرابی بوش سرسیلندر
هر نوع خرابی یا مشکل در قطعات خودرو میتوانند با نشانهای به شما هشدار داده شوند. از جمله نشانههای خرابی بوش سرسیلندر میتوان به خروج دودهای آبی اشاره کرد که به دلیل روغن سوزی تولید میگردد. این نشانه میتواند ناشی از خرابی بوش، رینگ یا پیستون باشد.
از جمله نشانههای دیگر خرابی بوش سیلندر میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- ایجاد صداهای غیر عادی در هنگام کارکردن موتور
- کمتر شدن قدرت موتور میتواند ناشی از گشادی بوش باشد
- وارد شدن فشار بیش از حد به موتور
- استفاده از روغن موتور نامرغوب
- خنک کاری نامناسب
- نشت زیاد بنزین در پیستون میتواند منجر به خوردگی بوش گردد
- استفاده از رینگهای نامرغوب منجر به خرابی بوش سیلندر میشود
بررسی عیبها یا مشکلات بوش و چند نکته کلیدی درباره رفع آنها
بوش سیلندر نیز مانند سایر قطعات دچار مشکل و حادثه میگردد. در مطالب فوق به تعدادی از نشانهها یا عوامل خرابی بوش اشاره کردیم. در ادامه نیز عیوب دیگر را نام برده و نکات کلیدی و مهم را در ارتباط با رفع آنها خدمتتان ارائه خواهیم کرد.
ایجاد حفره در بوش
در ابتدا حفره در آبگرد ایجاد شده و با درشتتر شدن به درون بوش نفوذ میکند. این مشکل ممکن است برای اغلب خودروها با موتورهای دیزل رخ دهد. لرزش و ارتعاشات که ناشی از فشار احتراق و نیروهای دیگر بر سیلندر وارد میشود، موجب تشکیل حبابها در آب میگردد.
در پی این واقعه لایه محافظی که توسط ضدیخ ایجاده شده ازبین رفته و بوش نیز سوراخ میگردد. اغلب افراد این مشکل را با نام خوردگی حباب معرفی میکنند. این حبابها در اثر سرعت بالا و تغییر جهت مایع خنک کننده با نیرویی برابر 60000ps به سطح فلز برخورد میکنند. این برخوردها منجر به خوردگی میشود.
چرا این اتفاق رخ میدهد؟
از جمله دلایل وقوع آن میتوان به موارد زیر اشاره کنیم:
- ایجاد ساییدگی بین بوش و پیستون
- عدم نصب درست بوش در سیلندر
- اشکال در ترموستات مانع از عملکرد درست بوش و پیستون در رسیدن به دمای کار مناسب
- اندازه رینگ و پیستون مناسب نیستند. یا از پیستونهای کارکرده استفاده شده باشد
- ممکن است سطح مایع خنک کننده کاهش پیدا کرده باشد. در پی آن نیز هوا به درون مایع خنک کننده یا محفظه آبگرد وارد میشود.
- در اثر فاصله زیاد بین بوش و پیستون لرزش ایجاد میشود
- در اثر نرسیدن موتور به دمای مناسب، فشار مایع خنک کننده پایین خواهد بود که در پی آن شرایط برای تشکیل حباب مهیا میگردد
- به سیستم خنک سازی هوا وارد شود
- برای خنک کردن سیستم تنها از آب استفاده شود
- در قسمتهای مختلف سیستم خنک کننده نشتی وجود داشته باشد. مثلا در قسمتهای درپوش رادیاتور،اتصالات کلمپینگ
- در مایع خنک کننده برخی از املاحات چون نمک، اسید یا آهک وجود داشته باشد
- از ضدیخ بی کیفیت و نامناسب استفاده شده باشد
- اندازه ضدیخ کافی و مناسب نبوده و در پی آن شرایط برای تشکیل حباب ایجاد گردد
- ممکن است که از خودور در لحظاتی که در سیستم خنک سازی نشتی وجود داشته یا دمای موتور بالا باشد، استفاده گردد.
روشهایی جهت حل یا جلوگیری از خوردگی حباب
- برای جلوگیری از این مشکل میتوانید دلایل فوق را بررسی کرده و از بروز این مشکل جلوگیری کنید
- سیستم خنک کننده موتور را تمیز نگه دارید
- از آبهایی که سختی آنها بیشتر از 170 ppm است استفاده نکنید
- هر دوسال یکبار ضد یخ را به طور کامل عوض کنید
- لطفا سطح ضد یخ را قبل از رانندگی کنترل کنید. در هنگام سرد بودن موتور سطح آن باید بین MAX و MIN باشد.
- نسبت آب به ضد یخ را بین 50 و 50 یا 40 و 60 تنظیم کنید
- بعد از طی یک مسافرت چند ساعته خودرو را بلافاصله خاموش نکنید. بلکه چند دقیقه اجازه دهید که در جای خود کار کرده و روشن بماند. این عمل مانع از شوک به موتور خودرو میشود.
لبه بالای سیلندر گرد میشود
در این حالت قسمت لبه دار بوش سیلندر به طور کامل جدا میشود. در ابتدا این جداسازی به صورت یک ترک آغاز شده و سپس ادامه میدهد.
چرا این اتفاق رخ میدهد؟
- ممکن است که در محل قرار گرفتن بوش بر روی سیلندر چیزی قرار گرفته یا به عبارتی کثیف شده باشد.
- ممکن است که بر روی این دو سطح شکلها یا خوردگیهایی وجود داشته باشد، یا اینکه این دو سطح نسبت به هم موازی نباشند
- از واشرهای غیر استاندارد استفاده شده باشد
- برای بستن آنها بر روی سیلندر از روش یا ابزاری خاصی استفاده نشده باشد
- فاصله و زاویه مناسب برای بستن آنها در نظر گرفته نشده است
- قسمتهای لبه دار بوش و سیلندر در جهت مناسب نباشند
روشهای حل یا جلوگیری از گرد شدن لبه
- از وقع عوامل فوق جلوگیری شود
- محل دقیق قرار گیری بوش بر روی سیلندر ماشینکاری شود
- صاف و هموار بودن محل نشیمنگاه توسط یک جوهر امتحان گردد در صورت مشاهده اثرات آن بر روی لبه یعنی سطح صاف بوده و برای قرار گیری مناسب است.
بوش در اثر حبس شدن آب میشکند
ممکن است که پیستون گریپاژ کرده و سطح درون بوش سیلندر شکسته شود. در این حادثه قسمت داخلی بوش در بالاس آن دچار ترک و شکستگی میگردد. بنابراین اثرات آن بر سطح داخلی آن قابل مشاهده است.
دلایل وقوع این حادثه
- ممکن است که در لحظه عبور خودرو از روی آب، آب به داخل موتور نفوذ کرده باشد.
- ممکن است که در قسمت سر سیلندر بنا به هر علتی نشتی ایجاد شده باشد. در نتیجه آن آب به داخل ورود میکند.
- ممکن است در زمان خاموشی خودرو در سوزنهای پاشش سوخت نشتی ایجاد شده یا اینکه در سوخت در سیلندر تجمع کرده باشد.
روش حل و جلوگیری از بروز این حادثه
- سعی کنید که از روی آبهای با عمق بالا عبور نکنید تا آب به داخل موتور نفوذ نکند.
- موتورها را مورد بررسی قرار داده و سوزنهای پاشش معیوب را تعویض نمایید.
اثرات تیره در قسمت بالایی بوش دیده میشود
اثرات تیره معمولا در قسمت داخلی بوش و در بالای آن به گونهای که خطوط پولیش کاری بر روی آن از بین رفته است و هیچ نشانهای از گریپاژ پیستون یا فرسایش بر روی آن نیست.
دلایل وقوع این حادثه
- ممکن است که از روغن موتور بی کیفیت استفاده شده باشد.
- ممکن است که خودرو دچار روغن سوزی شدن و در داخل بوش سیلندر در قسمت بالایی آن روغن سوخته جمع و ساییده شده باشد.
- ممکن است قسمت دریچه ورودی به مشکل خورده باشد.
- ممکن است که روغن بیش از انداره به داخل محفظه وارد شده باشد.
روش حل و جلوگیری از بروز این حادثه
- استفاده از روغنی که توسط تولیدکنندگان خودرو ارائه میشود
- در مصرف و استفاده از پولیش کاری زیادی روی یا کم کاری نکنید. بلکه مطابق با استاندارد از آن استفاده کنید
- کیفیت سطح رینگ پیستون را مورد بررسی قرار دهید
- دریچههای ورودی را بررسی کرده و در صورت اشکال تعویض کنید
بر روی بوش ساییدگیهای نا هموار ایجاد میگردد
گاهی اوقات درون بوش یک لعاب آینه مانند ایجاد میشود. ممکن است که آب بندی که بر روی پیستون انجام شده است بر روی بوش سیلندر ( بخصوص بوشهای خشک) تاثیر بگذارد. همچنین ممکن است که بر روی آب بندی بوش در مقابل گاز و روغن سوخته تاثیر بدی به جای گذاشته و در پی آن موجب افزایش روغن موتور گردد.
دلایل وقوع این حادثه
- ممکن است که پیچهای سر سیلندر را با تورک یا توالی استاندارد محکم نکرده باشند.
- ممکن است که سطح صافی بین سیلندر و سر سیلندر از بین رفته باشد.
- ممکن است که پیچهای سر سیلندر استاندارد نبوده یا معیوب باشد.
- احتمال دارد که در محلی که مایع خنک کننده با سیلندر تماس پیدا میکند، اشیا یا هر چیز دیگر وجود داشته باشد.
- ممکن است که سطح سیلندر، بوش یا لبههای آن مناسب نبوده یا ترک برداشته باشد.
- در بوشهای خشک باید به در جه سفتی آن توجه کرد. درواقع باید متعادل باشد.
- امکان دارد که در هنگام مونتاژ بوشهای خشک به آن ضربه وارد شده باشد یا اینکه دچار لرزش گردد.
روش حل و جلوگیری از بروز این حادثه
- از واشر سر سیلندر مناسب استفاده شود.
- لطفا در هنگام ترتیب و نوع بستن پیچها به دستورالعملهای آن توجه کنید.
- لطفا تمیزی و سلامتی سطح تماس سرسیلندر و بوش بررسی شود.
وجود ترک بر روی بوش سیلندر
گاهی اقات ممکن است که ترکهایی که اغلب به صورت عمودی هستند در قسمت بالایی یا پایینی بوش و در لبه آن بوجود آید.
دلایل وقوع این حادثه
- احتمال دارد که در هنگام جابجایی یا نصب با بی احتیاطی یا بی توجهای روبه رو شده باشد.
- ممکن است به دلیل استفاده از روغن موتور بی کیفیت، قفل شدگیهایی بوجود آید.
- ممکن است که در سطح تماس بوش با سیلندر اشیا خارجی قرار داده شده باشد.
- احتمال دارد که به طور کامل بوش اشتباه بسته شده باشد.
روش حل و جلوگیری از بروز این حادثه
- لطفا در هنگام حمل و نقل احتیاط کنید.
- بر روی بوشها هیچگونه وسیله یا قطعه سنگین قرار ندهید.
- سطوح آب بندی شده را تمیز نگه دارید
- در هنگام تعمیرات موتور به سایر قطعات نیز توجه کنید.
نحوه سفارش سازی و تهیه بوش سیلندر
تشخیص خرابی و تعویض آن کار چندان راحتی نیست. در واقع تخمین طول عمر و زمان تعویض بهتر است که توسط افراد خبره در این زمینه انجام شود. البته شما زمانی میتوانید از طول عمر آن مطمئن گردید که آن را مورد استفاده قرار دهید. با توجه به قطعات مشابه اصلی و تقلبی خرید و انتخاب آنها میتواند یک پروسه سخت و وقت گیر باشد.
از طرفی عدم دانش و اطلاع کافی وقت و بودجه شما را هدر میدهد. تنها راه پیش روی شما خرید از فروشگاههای معتبر است.
بدون دیدگاه